DIY: The Game of Memory Lane

10 april 2020 DIY

 Image

 Image

Hola!Pauline hier. Leuk dat je er bent! Ik ben altijd nieuwsgierig, heb 1001 ideeën, probeer graag nieuwe dingen uit en ben nooit tevreden. Welkom in mijn wereld!

Ook hier ben ik te vinden!


 Image

Meer in deze categorie

Bekijken
When you play the game of memorylane, you win or you've lost too many memories. Pauline

Het was 1 april 2020. De dag waarop Houke zijn twintiger jaren achter zich liet en het 30-tijdperk aanbrak voor hem. Een bijzondere gebeurtenis waar helaas weinig mensen bij aanwezig konden zijn. Toch wilde ik die bijzondere mijlpaal niet zomaar voorbij laten gaan en had weer eens een plannetje bedacht. Net als elk ander jaar moest de jarige wat moeite doen om zijn cadeaus te ‘verdienen’ en dit jaar was dat net ietsje meer moeite dan anders. Ik bedacht De Game of Memory Lane.

In 2017 begon deze traditie met een Escape Room in eigen huis. Sindsdien maken we het elkaar niet al te makkelijk om aan cadeaus te komen. Zo bouwde Houke onder andere een memoriespel online met foto’s van onze bruiloft en moest ik een bepaalde route wandelen waarbij de route die zichtbaar werd op de app, de code vormde voor mijn cadeau. Zelf ben ik wat minder technisch dus werden het opdrachten met paaseitjes (toen 1 april en Pasen op dezelfde dag vielen) en een geheugentest met foto’s van locaties waar nieuwe aanwijzingen lagen.

30 is een bijzondere leeftijd. Een leeftijd waarop je met verzuchtende blikken en nostalgische gevoelens even terugkijkt op de afgelopen jaren en je afvraagt waarom je nu ineens zo’n serieus leven hebt. De Game of Memory Lane werd geboren. De fotoboeken werden uit de kast gehaald, Pinterest geraadpleegd voor optionele opdrachten en Google Forms werd ingeschakeld voor het maken van een complete spelgids.

 Image

 Image

 Image
 Image

Het spel

Het spel kan het beste omschreven worden als een trip down memory lane met verschillende opdrachten die gekoppeld zijn aan het verleden van de speler. Hoogtepunten, dieptepunten, vakanties, baantjes, hobby’s, vriendschappen en vooral foto’s vanaf de geboorte af aan komen aan bod in dit spel. The Game of Memory Lane is persoonlijk voor de speler(s) en kan daarom natuurlijk ook aangepast worden op andere bijzonderheden die bij de speler passen.

Basis benodigdheden voor The Game Of Memory Lane

  • Veel foto’s van de jarige/speler (zowel voor decoratie als voor de spellen)
  • Cadeau(s) of andere beloningen
  • Genoeg tijd (ik ben er ongeveer een maand van tevoren mee begonnen)
  • Een plan waarin uitgeschreven staat welke opdrachten er zijn met bijbehorende benodigdheden, codes en beloningen
  • Een formulier waarin je eventuele codes of andere digitale bestanden kunt verwerken (ik gebruikte Google Forms)
  • Versiering en andere decoratieve attributen die binnen het thema passen

De basis van het spel bestaat uit natuurlijk uit een goed plan. Hierin staan onder andere de opdrachten die je gaat maken. Deze opdrachten kun je koppelen aan verschillende categorieën die tekenend waren/zijn in het leven van de jarige. Bij elke categorie hoort dan een opdracht met als uitkomst een bepaald soort code of oplossing. Als die oplossing goed is, is er een cadeau of beloning die gerelateerd is aan die categorie. Ga je tijdens de opdrachten gebruik maken van codes die ingevoerd moeten worden, dan kun je in Google Forms een ‘Quiz’ aanmaken en zo de speler begeleiden door het spel heen. Je kunt hiermee zorgen dat de speler bijvoorbeeld niet verder kan als het antwoord fout is.

Verder is versiering ook heel belangrijk. Dat maakt het spel helemaal compleet. Hang ballonnen en slingers op in een bepaalde kleur, maar denk ook aan spullen uit de jeugd van de speler. In eerste instantie wilde ik graag oude videobanden, casettes en al dat soort andere oude gadgets neerzetten, maar vanwege de omstandigheden momenteel ben ik helaas toch maar even niet naar de kringloopwinkel geweest en moest ik het doen met de vintage spullen die ik zelf al in huis had.

 Image

 Image

 Image
 Image

De opdrachten

1. De Walk of Fame/Shame

Nodig:

  • 30 mooie/leuke foto’s uit de afgelopen 30 jaar met hoogtepunten. Zorg dat je niet teveel uit 1 jaar hebt, want dat is moeilijker op chronologische volgorde te leggen.
  • 30 minder charmante foto’s van de speler
  • Een pen
  • Een prikbord of ander fotobord
  • Punaises of knijpers
  • 2 kleine glazen flesjes
  • Een rood en een blauw drankje
  • 2 enveloppen

Mijn oorspronkelijke plan was om Houke een soort keuze route te geven. Als hij ‘de walk of fame’ zou lopen zou hij ander soort opdrachten krijgen dan wanneer hij ‘de walk of shame’ ging lopen, maar uiteindelijk werd dat iets teveel van het goeie werk. In plaats daarvan kreeg hij alleen bij deze eerste opdracht die keuze.

De bedoeling van deze opdracht is om een aantal foto’s in de juiste chronologische volgorde op een prikbord te hangen. Op de achterkant van de foto’s kun je dan letters, cijfers of andere tekens zetten die uiteindelijk de juiste code vormen. Vanwege de 30-jarige leeftijd werden het bij mij dan ook 30 foto’s, maar dit kun je zelf natuurlijk bepalen. Schrijf dezelfde code op beide groepen foto’s, schud ze nog even door elkaar en stop ze dan in een envelop. Maak hierop even duidelijk om welke variant het gaat en maak tot slot een opdracht omschrijving voor de speler. Dit kan op papier of ook in je ‘spelgids’.

Om het nog een extra dimensie te geven had ik 2 glazen mini flesjes neer gezet met een rood drankje en een blauw drankje. De kleur die hij zou kiezen bepaalde de uiteindelijke variant.

 Image

 Image

 Image

 Image

 Image

 Image

 Image

2. Carriere

Nodig:

  • Logo’s van bedrijven waar de speler voor heeft gewerkt (probeer hierbij zoveel mogelijk de naam onzichtbaar te houden)
  • Logo’s van bedrijven waar de speler NIET voor heeft gewerkt
  • Eventueel een lamineerapparaat
  • Schaar
  • Envelop

Deze opdracht schetst een klein beeld van waar de speler allemaal heeft gewerkt en dat blijkt toch altijd meer dan je denkt. Interessant is ook om te zien of de speler al die logo’s nog herkent. Kleine baantjes, grote banen, maar ook eventueel klanten kunnen hierbij betrokken worden. Print de logo’s allemaal uit op een zelfde formaat papier. Lamineer het papier en knip ze daarna allemaal uit. Bepaal wat je code gaat worden. Bij mij werd het een cijferslot op een doosje, dus het werd een optelsom. Zet in dit geval verschillende getallen op de achterkant en zorg dat de som van de cijfers op de ‘juiste logo’s’ niet hoger is dan 999 (hoger paste in ieder geval niet op mijn cijferslot). Dit is de juiste code voor je cijferslot. Stop ze daarna in een envelop en maak de opdracht omschrijving voor de speler.

Leuk feitje. Een van Houke zijn dromen is altijd geweest om miljonair te worden. Die kwam na deze opdracht dus even uit. 😉


 Image

 Image

 Image

 Image

3. Travel the World

Nodig:

  • Een wereldkaart
  • Prikbord
  • Punaises
  • Draad
  • Een aantal foto’s van verschillende reizen die de speler gemaakt heeft
  • Envelop

Als de speler veel gereisd heeft in zijn/haar leven is het leuk om dat eens letterlijk in kaart te brengen. Zorg wel dat je zelf weet wat de juiste volgorde is van die reizen en wat de juiste landen zijn. Afhankelijk van de grootte van je wereldkaart kun je het best ook maar 1 foto per land doen, zodat het niet compleet onvindbaar wordt. Schrijf weer een zelfgekozen code op de achterkant van de foto’s. In dit geval maakte ik gebruik van pijltjes (<>^). Stop de foto’s in een envelop en zorg dat de opdracht klaarligt voor de speler.

Mijn speler heeft de droom om ooit naar Mars te reizen. Appeltje-eitje. Hebben we even geregeld voor hem als beloning.


 Image

 Image

 Image

 Image

 Image

 Image

 Image

4. Cheers!

Nodig:

  • Verschillende soorten bier of wijn (of een andere proeverij)
  • Glazen
  • Etiketjes

Houke drinkt graag bier. En daar is hij volgens mij niet de enige in. Hij heeft alleen wel een favoriet merk, namelijk Hertog Jan. Maar kan hij die smaak ook terugvinden tussen de verschillende soorten biertjes?
Schenk in dit geval 5 glazen vol met de verschillende soorten biertjes. Als het goed is kun je het verschil niet zien aan de kleur, dus zal het echt om de smaak moeten gaan. Nummer de glazen en zorg dat het nummer van het juiste glas ook de juiste oplossing/code is om de beloning te ontvangen. Cheers!


 Image

 Image

 Image

5. Game on!

Nodig:

  • Verschillende geheimschriften
  • Woorden of namen die enige betekenis hebben voor de speler
  • Een kort, leuk levensverhaal waar die woorden in passen
  • Papier en pen

Voor iemand die dol is op raadsels oplossen of dingen ontcijferen is dit een leuke opdracht. Zet de gekozen woorden om in een geheimschrift naar keuze en print de geheimschriften uit. Eventueel kun je die nog ergens verstoppen om het wat moeilijker te maken. Schrijf de woorden in geheimschrift op losse papiertjes of print ze uit. Je kunt er voor kiezen om de woorden in de geheimzinnige taal al in het verhaal te plaatsen of dat later pas te doen. In het laatste geval, nummer ze even zodat de volgorde van de woorden klopt. Stop ze in een envelop en zorg voor een leuke beloning als alle woorden goed vertaald zijn.


 Image

 Image

 Image

 Image

 Image

 Image

 Image

6. Netflix and Chill

Nodig:

  • Audiobestanden van soundtracks

Is jouw speler een serie-fan? Dan is deze opdracht misschien wel leuk om te doen! Kun jij namelijk alleen al door de muziek raden om welke serie het gaat? Zorg dat je aan de bestanden kan komen van de soundtracks van een aantal verschillende series waar de speler bekend mee is. Wanneer de speler zelf de muziek moet afspelen, zorg er dan voor dat de naam aangepast wordt, want anders wordt het wel erg makkelijk. Je kunt er ook voor kiezen om zelf de soundtracks te laten horen via bijvoorbeeld YouTube. Als de speler ze allemaal goed geraden heeft, kun je weer verder spelen.


 Image

7. The Mystery of Love

Nodig:

  • Een hoop verschillende foto’s van jullie/de speler
  • Een leuke manier om je hints op te schrijven
  • Een envelop

De laatste opdracht van The Game of Memory Lane (en maar goed ook, want de focus begon wat af te nemen) bevatte foto’s uit onze relatie. Maar dit kan ook met ander soort foto’s gespeeld worden. De opdracht lijkt een beetje op het spel Codenames voor de kenners, maar dan met foto’s. Het waren er in dit geval 60 en daar moest Houke er 5 uit weten te plukken aan de hand van 10 hints. Kies 5 verschillende foto’s uit je stapel en kijk er goed naar. Kies wat kenmerkende dingen uit de foto’s die niet op elke andere foto te vinden zijn. Geef ook aan op hoeveel van de 5 foto’s deze hints van toepassing zijn. De hints kunnen bestaan uit puur visuele dingen op de foto, maar ook op kennis van de speler, zoals de locatie of het moment waarop de foto werd gemaakt.
Enkele voorbeelden: 3x vakantie, 1x bruiloft,  4x zonnebril of 2x tandpasta glimlach, maar ook 2x een perfecte cirkel zichtbaar of 1x vervoersmiddel. Hierbij staat het getal dus voor het aantal foto’s van de 5 waarop deze hint zichtbaar is. Ga net zo lang door met hints maken (tot maximaal 10) tot je zeker weet dat je met het totaal van deze hints alleen maar jouw 5 gekozen foto’s kunt vinden. Stop de foto’s en de hints in een envelop en spelen maar!


 Image

 Image

 Image

 Image

 Image

Als je de opdrachten helemaal kloppen en je alles klaar hebt liggen, neem The Game of Memory Lane dan nog een keer goed door om te controleren of je alles uitgeprint, opgeschreven en verzameld hebt, maar ook of de codes allemaal kloppen en je formulier juist werkt. Neem de tijd om alles klaar te zetten en de ruimte waarin het plaatsvindt leuk te versieren. Als je het gevoel hebt dat alles klopt en klaarstaat kan de speler binnenkomen en beginnen aan zijn/haar walk down memory lane.

Maak er wat leuks van en mocht je nog vragen hebben of suggesties, laat het gerust weten! 🙂


 Image

Laat een berichtje achter!

 

4 reacties

  1. Daniela schreef:

    I’m obsessed with this really. I can’t imagine his reaction but I’m sure he was making surprise face after surprise face! I’m sure I would’ve cried of excitement haha

    • Pauline schreef:

      Ahhh that’s so nice to hear!! <3 And well, those faces and he emotions you mention I'm sure he had them, but as you know he's not so extremely expressive with these things haha. But he enjoyed it very much!

  2. jolanda schreef:

    zo creatief weer! vondt ie het leuk? 🙂