8 Tips Voor Omgaan Met Een Chronisch Tijdgebrek
24 juli 2020 LifestyleTime is what we want most and what we use worst. William Penn
Chronisch tijdgebrek, daar gaat deze blog over. Oh wacht, even appje beantwoorden. Misschien ook alvast de was aanzetten en bedenk me nu ook dat ik nog een cadeautje moet regelen. Herkenbaar dat je hoofd helemaal vol zit met allemaal taken en je je daardoor niet kunt focussen op de taak die voor je ligt? Het overkomt mij dagelijks en ik betrap mezelf erop dat ik wel erg vaak zeg of denk dat ik uren tekort kom in een dag. The hustle is real, maar niet oké. Hoe ga je daar nu mee om? Je leest het in deze blog!
Het druk hebben staat altijd wel interessant in deze maatschappij. Ik zeg het helaas ook te vaak als mensen vragen hoe het met me gaat; Ja gaat goed, lekker druk! Maar eigenlijk wil ik dat niet meer, want mijn hele to-do lijstje zit in het woord ‘druk’ en dat betekent bijna altijd dat ik eigenlijk erg onrustig ben. Die drukte zorgt vaak voor veel afleiding, nooit voor een compleet tevreden gevoel en weinig puur plezier. In mijn blog met tips tegen verveling vertelde ik al dat ik me eigenlijk nooit verveel, maar wat zou het toch lekker zijn om mijn leven zo in balans te hebben dat er weer ruimte is voor ‘vervelen’. Helaas zullen er niet meer uren in een dag komen (tenzij we verhuizen naar een andere planeet met andere ruimtetijden) en er zit geen pauzeknop op het leven. We moeten door, door, door, want die to do lijst zet die vinkjes niet uit zichzelf. Met deze 8 tips krijg je meer rust en heb je geen last meer van tijdgebrek!
1. Plan.
Zoals ik al eerder noemde in een van mijn vorige posts, helpt plannen heel goed om wat meer rust te krijgen. Door een planning te maken heb je namelijk een beter overzicht van je dagindeling en de belangrijke taken die erop staan. Je kunt je makkelijker focussen op de taak die aan de beurt is en sneller geneigd een taak ook af te maken. Daarnaast, als je tijd voor jezelf inplant, kun je beter ontspannen tijdens je rustmomenten, omdat je weet dat je op dat moment even niets hoeft te doen.
2. Batch een aantal taken
Misschien zijn er taken op je to do lijstje die op elkaar lijken of veel met elkaar te maken hebben. Pak deze taken samen op en doe ze allemaal in één keer indien mogelijk. Als je eenmaal lekker in die flow zit tijdens die ene taak, is het effectiever om meteen die andere ook even te doen. In het huishouden doe je dit waarschijnlijk automatisch. Je was niet steeds een shirt per keer, planten geef je allemaal in een ronde water, de vaatwasmachine ruim je in een keer uit en je boodschappen doe je waarschijnlijk niet dagelijks, maar een of 2 keer in de week. Dit kun je dus ook toepassen in je werk en andere aspecten van je leven. Plan je social media in een keer in voor de komende week of misschien wel maand. Teksten schrijven? Doe het zoveel mogelijk achter elkaar. Mails beantwoorden; doe het in een keer. Als je alle taken meer in groepen onderverdeeld, kun je in korte tijd waarschijnlijk meer afronden dan wanneer je ze apart doet. Met alleen al het omschakelen tussen verschillende taken raak je namelijk al veel tijd kwijt. Disclaimer: Dit advies geldt niet voor slapen en eten. 😉
3. Organiseer en structureer
Eerlijk gezegd is dat bij mij een beetje een vicieuze cirkel. Ik houd van organiseren, opruimen en structuren aanbrengen, maar door tijdgebrek ben ik daar nog steeds niet tevreden over. Vooral mijn computer is een chaos en als ik dan even snel iets wil doen, belandt het vaak in 5 versies op het bureaublad, omdat ik het toch ooit nog eens goed uit moet zoeken waar ik geen tijd voor heb (maak). Organiseer dus je werkruimte, je huis, je computer en de rest van je leven. Zorg dat je spullen en documenten een vaste plek hebben. Chaos kost namelijk vaak heel veel energie, je bent altijd iets kwijt en een rommelige omgeving geeft altijd een onrustig gevoel. Daarnaast scheelt het dus ontzettend veel tijd en energie als je niet steeds weer dingen hoeft uit te zoeken en op te ruimen. Zodra alles een vast plekje heeft, gestructureerd is en op de goede manier gebruikt wordt, zul je je daar nooit meer onrustig of gestresst over hoeven voelen. Note: als je aan het Marie Kondo’en gaat (yep ik heb haar omgezet in een werkwoord), je hoeft het echt niet allemaal in een keer te doen. Kleine stapjes topper!
4. Zorg voor zo min mogelijk afleiding
Een goede manier om tijd te winnen is het uitschakelen van afleiding. Zet je telefoon uit, blokkeer je social media en nieuwswebsites voor een bepaalde tijd en sluit je mail af. Het is geen nieuws dat meldingen en notificaties van nieuwe berichten een enorme afleiding is. Met elke melding die je binnenkrijgt word je namelijk weer even uit je flow gehaald. Plan in plaats daarvan iedere dag een paar korte momenten in om te bellen, te mailen, je likes te checken op Instagram en kattenfilmpjes te kijken op YouTube. Deze afleidingen laten je (en mij ook) namelijk vaak de controle kwijtraken. ‘Even een berichtje lezen’ betekent namelijk in de meeste gevallen dat je drie kwartier later op de facebookpagina van de vriendin van de tante van je schoonmoeder aan het scrollen bent. Oké, niet zo specifiek misschien, maar je snapt wat ik bedoel. Zet die apparaten even uit en get things done!
5. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit
Even snel dit, even snel dat. Als zelfstandig ondernemer ken ik dat heel goed, maar van al dat gehaast wordt je werk zelf er niet beter op. Probeer daarom eens meer te focussen op kwaliteit dan kwantiteit. Laat het idee los dat je dingen binnen een bepaalde tijd afgerond moet hebben (voor zover mogelijk), want daar wordt je alleen maar gestresster van en na het afronden zul je misschien juist minder tevreden zijn met het resultaat dan je voor ogen had. Daarnaast, als je de klus voor een ander doet, zal hij of zij vaak ook blijer zijn met een goede afgeleverde kwaliteit dan wanneer het snel even afgeraffeld wordt. Iets met less is more..
6. Besteed eens iets uit
Neem een moment om al je taken onder de loep te nemen. Hoogstwaarschijnlijk zijn er bepaalde taken die je prima kunt uitbesteden. Laat de controle los dat je alles zelf wilt doen en besteed gewoon eens wat uit. Het kost misschien wat, maar jouw gemoedstoestand is onbetaalbaar. Jouw tijd en energie zijn kostbaar, dus choose wisely wat je ermee doet! Daarnaast staan er vast een aantal regelmatige to do’s op je lijstje die je misschien wel kunt automatiseren. Een digitaal boekhoudpakket is er bijvoorbeeld voor gemaakt om jouw administratie gemakkelijker en leuker te maken, de Google Home kan je helpen op kleinere vlakken je dagelijks leven makkelijker te maken, er zijn robotstofzuigers en duizenden online tools die je een handje kunnen helpen om tijd te besparen. Het is misschien niet gratis ten opzichte van zelf doen, maar het kost je wel minder energie en tijd en veel geautomatiseerde processen doen het waarschijnlijk nog beter dan jijzelf. Dat is niets persoonlijks trouwens.
7. Plan bewuste rustmomenten in je dag
Genoeg rust en voldoende tijd voor jezelf en de dingen die jij leuk vindt is erg belangrijk om je leven leuk te houden en niet in een burn-out te komen. Zorg er daarom voor dat je altijd een aantal rustmomenten in je dag hebt. Dat grote to-do lijstje eindigt namelijk nooit, maar jouw energie kan wel uitgeput raken. Genoeg is dus genoeg. Ben je eerder klaar met je planning en heb je tijd over? Well done! Geniet van wat ontspanning. Je hoeft echt niet altijd maar door te gaan.
Herken je dat je in bed ligt en ineens een geniale ingeving krijgt? Dan weet je dat rustmomenten er juist voor kunen zorgen dat je daarna weer productiever aan de slag kunt, je eindelijk die oplossing vindt voor dat ene probleem of dat je je ineens beseft dat wat je aan het doen bent helemaal niet bijdraagt aan je doelen. We zijn namelijk vaak geneigd bepaalde dingen op de automatische piloot te doen of omdat anderen dat nu eenmaal ook doen. Tijdens een moment van ontspanning heeft je hoofd meer ruimte om in te zien dat bepaalde dingen misschien juist wel anders moeten of helemaal niet. En last but not least; ontspan en relax, want het leven gaat nog steeds gewoon door als jij even een welverdiend powernapje doet op de bank.
8. Weet wat je prioriteiten zijn
Over het algemeen zijn veel mensen (ook ik) druk met druk zijn. We proppen onze dag snel vol, zeggen graag ja tegen nieuwe dingen en leggen onszelf ontzettend veel op. Dat moet nu eenmaal kunnen toch? Toch is het erg belangrijk om eens even stil te staan bij je prioriteiten. Wat zijn jouw doelen? Welke dingen op je to do dragen daar ook echt aan bij? Natuurlijk zijn er altijd dingen naast die je ook gewoon moet doen, maar is het nu echt nodig dat jij altijd degene bent die de cadeaus moet regelen voor vrienden, je altijd opoffert in een of ander bestuur of commissie om nog wat extra taken te doen of simpelweg het hele huishouden als verantwoordelijkheid op je neemt? Maak bewuste keuzes, want je kunt niet alles doen. We willen graag controle hebben en gezien worden door anderen, maar dat betekent niet dat je alles maar moet blijven doen en ja moet blijven zeggen. Daar wordt uiteindelijk niemand beter van. Onderscheid in je takenlijstje dus de must do’s van de overige to do’s en maak ook gerust dingen die je gewoon leuk vindt een prioriteit. Al het andere kan later ook nog of misschien kun je het wel schrappen. Maak in ieder geval jouw leven, je gezondheid en je persoonlijke doelen een prioriteit, want niemand anders doet dat voor je.
Zo, nu ga ik echt die appjes beantwoorden en de was doen. En daarna gewoon even lekker helemaal niks. Heb jij nog tips of suggesties die hierbij kunnen? Let me know!
Laat een berichtje achter!
Lees verder
DIY: Tasselslinger met wol
Speculaastruffels met maar 3 ingredienten!
DIY Halve Maan Wandhanger