Dubrovnik: Ter land, ter zee en vanuit de lucht

05 oktober 2017 Fotografie Reizen

Hola!Pauline hier. Leuk dat je er bent! Ik ben altijd nieuwsgierig, heb 1001 ideeën, probeer graag nieuwe dingen uit en ben nooit tevreden. Welkom in mijn wereld!

Ook hier ben ik te vinden!

Meer in deze categorie

Bekijken
Travel makes you realize that no matter how much you know, there's always more to learn.

De stad die we na Split bezochten in Kroatië was Dubrovnik. Deze stad is een van de meest populaire vakantiebestemmingen van Kroatië momenteel. Dit is ook wel enigzins terecht, want de stad heeft een prachtig historisch centrum en Game of Thrones fans kunnen hier hun hart ophalen (ja, wij dus ook).

Dubrovnik

Ons verblijf lag zo’n 20 minuten lopen bij het historisch centrum vandaan en iedere dag konden we tijdens die wandeling weer genieten van een prachtig uitzicht over de zee voor we de drukte van het centrum inkwamen, want druk was het echt! We hadden nog nauwelijks iets gezien van de stad en we werden meteen al aangesproken door verschillende tourorganisaties die vooral Game of Thrones tours aanboden. Helaas, omdat we graag op eigen houtje rond wilden kijken hebben we die aanbiedingen vriendelijk afgeslagen.

Om de stad in te komen moest je over een brug en dan door de Pile Gate. Type die naam in Google in combinatie met Game of Thrones en voila! Daar hebben ze weinig aan hoeven veranderen voor de opnames. Eenmaal aan de binnenkant van de muren beland je echt in een andere wereld. De straatjes, de huizen en de stenen; ik snap de makers van GoT wel. Er is echter wel een klein nadeel aan deze stad; als je bijvoorbeeld de Walk of Shame scene weer voor je wilt halen op de plek waar het is opgenomen, moet je wel even je best doen om alle toeristen weg te denken, want overal is het flink druk. Er wonen dan ook maar weinig mensen nog binnen de muren door het toerisme hier.

Alles binnen de muren heb je wel gemakkelijk binnen een dagje gezien, maar je kunt de stad nog van veel andere kanten bekijken en dat hebben we dan ook gedaan. Zo zijn we een middagje met een kabelbaan omhoog gegaan en kon je vanaf de berg de stad heel mooi zien liggen met het water eromheen. Daarnaast was er daarboven een oorlogsmuseum met indrukwekkende restanten en foto’s van de oorlog die nog geen 30 jaar geleden hier was.

We zijn ook een middag wezen zeekajakken om de muren van Dubrovnik heen waarbij we even heerlijk konden afkoelen van al de warmte binnen de muren en tegelijkertijd alle pizza’s en pasta’s eraf konden roeien :). We kajakten om het eiland Lokrum heen en hebben bij verschillende grotten en inhammen even stilgelegen en gesnorkeld. Ik vond het een heerlijk sportief vakantiemiddagje in ieder geval.

Daarnaast hebben we ook een wandeling over de muren gemaakt. Je kon de muur op en zo om het hele historisch centrum van Dubrovnik heenlopen. Je hebt net weer even een ander uitzicht en ziet andere plekjes van de stad.

De een na laatste dag zijn we naar het dichtstbijzijnde eilandje Lokrum gevaren met de ferry. Op dit eiland mogen geen mensen wonen en zelfs niet overnachten, want daar ligt een vloek op zoals het ons verteld werd 🙂 De enige inwoners die je er wel veel tegenkomt zijn wilde konijnen en pauwen. We hebben hier een middagje lekker gezwommen in een klein zout water meertje, geklommen naar het hoogste punt en op de rotsen aan het water gelegen.

De laatste dag gingen we met een heus piratenschip een eilandentour doen. Nu was het piratenschip een van de meest bijzondere dingen aan deze tour, want de eilandjes die we bezochten waren wel leuk, maar niet heel bijzonder (van wat wij ervan gezien hebben). We kregen tussen de middag een heerlijke lunch op het schip en hebben op het laatste eiland Lopud heerlijk een paar uurtjes aan het strand kunnen liggen en tussendoor kunnen zwemmen in dat mooie heldere water. Helaas was de vakantie na dit dagje alweer ten einde en vlogen we de volgende dag weer terug naar Nederland.

Dubrovnik is in ieder geval ook een absolute aanrader. Er is voor iedereen wat wils; een mooi historisch centrum met ook nog eens genoeg leuke restaurantjes met lekker eten, water eromheen waar diverse activiteiten op gedaan kunnen worden, mooie uitzichten en binnen 10 minuten ben je met de ferry op Lokrum waar je aan de drukte kunt ontsnappen en kunt wandelen, zonnen en zwemmen.

Do’s & dont’s Dubrovnik

• Als je kunt, ga buiten het hoogseizoen. Nu in mei was het al redelijk druk in de stad, maar je kon in ieder geval nog even ergens stilstaan zonder omver gelopen te worden door een horde toeristen. In de echte zomermaanden schijnt het echt enorm druk te zijn namelijk en dan komt daarbij ook nog de hogere temperaturen die binnen de muren van het historisch centrum dubbel zo hoog liggen als daarbuiten.
  • Als je een wandeling over de muur gaat doen, kun je dat het beste zo vroeg mogelijk in de morgen doen, want ’s middags is het daar ook erg warm en druk. Omdat het looppad op de muur niet heel breed is, is dat niet zo’n pretje.
  • De tours die je kunt doen kun je het beste van tevoren even op internet vergelijken, want het aanbod is vrij groot.

Laat een berichtje achter!