Back to the nature in Costa Rica

03 april 2020 Fotografie Reizen

Hola!Pauline hier. Leuk dat je er bent! Ik ben altijd nieuwsgierig, heb 1001 ideeën, probeer graag nieuwe dingen uit en ben nooit tevreden. Welkom in mijn wereld!

Ook hier ben ik te vinden!

Meer in deze categorie

Bekijken
In every walk with nature one receives far more than he seeks. John Muir

Nu we zelf niet op reis kunnen, gaan we maar even op reis terug in de tijd. Lang lang geleden in een land hier ver vandaan, ontdekten we de natuur van Costa Rica. Een paar weken voor onze bruiloft trokken wij ons terug in de de ongerepte natuur van dit prachtige Midden-Amerikaanse land om even tot rust te komen en los te komen van alle organisatiestress.

We bezochten hetzelfde reisgezelschap van het jaar dat we naar El Salvador waren, alleen het verschil was dat zowel mijn broer als zijn vriendin voor het hotel werkten waar wij overnachtten. We hadden dus soms wat uitjes met z’n vijven, maar ook weleens met z’n tweetjes. We bivakkeerden vlakbij La Cruz in Bahia de Salinas; dé baai in Costa Rica waar je moet zijn als je van kitesurfen houdt.

Het mooie van deze omgeving was het feit dat het het er relatief rustig was. Costa Rica heeft prachtige stranden en ondanks de sterke wind is het er heerlijk! We hebben een autootje gehuurd en gingen bijna alle stranden van de baai af, want ze liggen toch allemaal in de buurt. Op sommige stranden waren we zelfs de enige bezoekers en konden we genieten van ontspannen strandwandelingen en prachtige zonsondergangen.

Costa Rica staat erg bekend om haar mooie natuur en wildlife en daar hebben we veel van meegekregen. s’ Nachts was het goed mogelijk dat er een gekko ergens op het plafond in je kamer rondkroop (en ook van zich liet horen) en ’s ochtends werd je door de warmte wakker met een prachtig uitzicht en verschillende dieren in de bomen rond de hotelkamers. Het waren nog net geen kampeeravonturen, maar het kwam er toch aardig in de buurt; inclusief de vele muggen en andere diertjes waar je je toch wel even tegen moest wapenen ’s nachts. ’s Ochtends was ik dan vaak ook al erg vroeg wakker door de warmte en de muggen, maar de dag met een goed boek in de hangmat starten was ook niet verkeerd.

Het land bestaat voor 25% uit nationale parken met maar liefst 28 stuks in totaal. Het is dan ook het perfecte land om te genieten van de natuur, te hiken, wandelingen te maken en te genieten van de prachtige uitzichten met vulkanen, de wilde dieren en als het even kan een zipline door het bos mee te nemen. Een aantal van deze parken hebben we natuurlijk ook een bezoekje gebracht. Zo hebben we onder andere (een deel van) Santa Rosa gezien, niet ver bij La Cruz vandaan en Rio Celeste. Tijdens de terugreis was het meestal heerlijk rustig op de weg en reed je bijna altijd door mooie landschappen heen. Als je dan ook nog eens precies tijdens de golden hour daar doorheen rijdt, levert dat mooie plaatjes op. Zonder uit de auto geweest te zijn!

Do’s and dont’s in Costa Rica

• Zorg dat je genoeg contant geld op zak hebt, want je kunt lang niet overal pinnen.
  • Houd rekening met random politiecontroles onderweg (meestal kun je wel gewoon doorrijden als ze zien dat je toerist bent).
  • Smeer je vooral goed in als je in de buurt van Bahia Salinas bent, want door de wind heb je niet altijd door dat de zon ontzettend fel kan zijn.
  • Houd er rekening mee dat de Nationale Parken ontzettend groot zijn. Zorg dus dat je niet verdwaald, genoeg water mee neemt en op tijd voor sluitingstijd weer richting de uitgang gaat.
  • Sta vooral eens een paar keer stil tijdens een tocht. Met het blote oog zie je dieren niet zo snel, maar als je even luistert en goed om je heen kijkt, spot je vanzelf een keer een aapje of een luiaard bijvoorbeeld.

Deze blog bevatte deel 1 van deze fijne reis (vooral in foto’s), maar het mooiste deel van deze reis heb ik hier nog niet laten zien. Dat was namelijk het uitje naar Monte Verde; de plek waar ik ontzettend naar uit heb gekeken. Er volgt dus nog een deel 2 binnenkort!

Laat een berichtje achter!