Egypte; visjes, tempels en ultieme ontspanning

24 mei 2020 Reizen

Hola!Pauline hier. Leuk dat je er bent! Ik ben altijd nieuwsgierig, heb 1001 ideeën, probeer graag nieuwe dingen uit en ben nooit tevreden. Welkom in mijn wereld!

Ook hier ben ik te vinden!

Meer in deze categorie

Bekijken
Wherever you go becomes part of you somehow.

Egypte. Het land van de piramides en de Rode Zee. Het land voor een heerlijke zonvakantie en mogelijk de vloek van de farao. Het land waar wij onze honeymoon vierden. Het is alweer een jaar geleden en dat betekent dus ook dat het alweer een jaar geleden is dat we voor het laatst samen op vakantie in het buitenland zijn geweest. Tijd om dus even terug te blikken op deze heerlijke ontspannen reis. Ik zal je even een geheimpje verklappen; het schrijven van deze blog is echt pure marteling, want net als de rest van de wereld ben ik zo hard toe aan zo’n vakantie! Dus sorry alvast als je deze gevoelens ook deelt en ik je met deze heerlijke foto’s nog eens extra laat verlangen naar dat reisje dat je niet kunt maken nu.

Alhoewel we allebei wel houden van de reizen waarbij je ook veel op pad bent en een hoop dingen ziet, was onze huwelijkreis een tijd voor zoveel mogelijk ontspanning. We boekten daarom een all-inclusive vakantie in Hurghada. Een all-inclusive resort is sowieso een aanrader als je direct na je bruiloft op honeymoon gaat, want na al die dagen van spanning rondom de bruiloft is het juist heerlijk om daarna even helemaal niets te moeten en je nergens druk om te hoeven maken. Daarnaast is het heerlijk om samen dobberend op een luchtbedje in het zwembad eens rustig alle mooie momenten van de afgelopen bruiloft te kunnen bespreken terwijl je 5 meter verder een gratis cocktail kunt bestellen. Wij verbleven 10 dagen in het Pick Albatros Palace Resort dat we geregeld hadden via Sunweb.

Nu denk je misschien, als het een all-inclusive relax vakantie was, heb je waarschijnlijk niet heel veel meer te vertellen dan dat je de hele dag lag te luieren in de strandstoel of op een luchtbedje in het zwembad. Dat klopt. The end. Nee grapje. Terwijl we verbleven in het resort was dat wel grotendeels onze dagbesteding ja. Plus het onbeperkt bestellen van cocktails, het scoren van lekkere crêpes en ijsjes en af en toe een duik in de zee met een snorkelbril op je neus. Maar we hebben toch ook wat uitstapjes gedaan (tja, we waren toch in het mooie Egypte) en dan heb ik het niet over de uitstapjes elke ochtend en avond voor het uitgebreide buffet in 6 verschillende restaurants op het resort. Nee, Sunweb had een aantal leuke opties op het menu (om even in de eet-sfeer te blijven) staan en daar konden wij geen nee tegen zeggen.

Woestijnsafari

In Egypte vind je een hele hoop zand en gezien de hoge temperaturen daar, is het geen pretje om daar met je blote voeten doorheen te worstelen. De woestijnsafari was dan ook een zeer geschikt uitje om eens te ontdekken wat voor vervoersmiddelen ervoor zorgen dat je geen blaren van het hete zand op je voeten krijgt. Zo deden we een ritje in een buggy, op een quad en op een kameel. Daarnaast maakten we kennis met bedoeïenen en hun tradities en sloten we de dag af met een heerlijke maaltijd onder het genot van wat Egyptisch entertainment (waar je zelf af en toe ook een rol in mocht spelen). Dit uitstapje was heerlijk afwisselend. Enerzijds lekker scheuren door het zand met de quad en anderszijds kennismaken met de woestijncultuur. We kregen heerlijke thee, probeerden de shisha (waterpijp) uit en zagen hoe bedoeïenen brood maakten. Mocht je dit ook willen doen, zorg voor een sjaal voor om je hoofd, goede bescherming tegen de hete zon, veel water en comfortabele kleding en schoenen. En natuurlijk een camera of telefoon als je foto’s wilt maken, maar je kunt ook lekker genieten en een van de reisleiders foto’s laten maken. De volgende dag ontvang je die dan op een dvd in je hotel.

Snorkelen en duiken in Egypte

Je hebt Egypte niet gezien als je niet even een goede duik in de Rode Zee gemaakt hebt. Het zij met een snorkelset of met een duikuitrusting. De onderwaterwereld fascineert mij enorm. Zodra ik mijn ademhaling onder controle heb onder water, is de rest van de wereld even helemaal verdwenen. Lekker zwemmen en dobberen en ondertussen alleen maar genieten van al het leven wat je ziet onder water. Echt, dat zijn de weinige momenten in mijn leven dat mijn hoofd helemaal leeg is.

Maar even terug naar het oppervlak, bij het hotel kon er ook gesnorkeld worden, maar met dit uitje gingen we naar een strand waar het koraal nog mooier is. Je kon erheen en vervolgens alleen lekker de hele middag snorkelen, maar ook duiken was een optie en daar kan ik zeer slecht nee tegen zeggen. Voor mij was dit de derde keer in zee en voor Houke de eerste keer. Toch zijn ‘al’ die duiken bij mij anders geweest. Na het verplichte invullen van een hoop formulieren en het krijgen van een korte theorieles en instructies, gingen we deze keer beiden met een eigen instructeur de zee in. De instructeurs stuurden ons heel netjes (op gepaste afstand) langs het mooie koraal en lieten her en der interessante vissen en andere dieren zien. Helaas was het tochtje alweer eerder voorbij dan gewenst (ik zou dit prima een hele middag kunnen doen), maar ik was wel zo blij als een kind toen ik hoorde dat ik een paar meter dieper ben geweest dan voorheen. Ooit duiklessen nemen staat nog steeds op mijn lijstje, maar voor nu was dit in ieder geval weer een heerlijke duik. Zelfs Houke (hij was erg bang dat hij nooit zijn ademhaling onder controle zou kunnen krijgen) vond het een geslaagde eerste duik en vond het leuker dan gedacht. Ik raad het vooral aan om eens te proberen. Het is misschien spannend en eng in het begin, maar met de juiste begeleiding en genoeg geduld ga je er uiteindelijk erg van genieten. En zeker in die mooie Rode Zee van Egypte.

Tempels, tombes en te hoge temperaturen

Terwijl Houke nog aan het bijkomen was van zijn portie ‘vloek van de farao’ stapten we in alle vroegte met een ontbijtpakketje van het hotel in een busje richting Luxor. Piramides konden we niet gaan bekijken, want veel te ver rijden, maar 4 uur touren voor Luxor vonden we nog wel een prima idee, dachten we. Het was een lange rit, maar persoonlijk vond ik het een indrukwekkende reis. Waar we in het toeristische Hurghada al erg gewend waren geraakt aan de luxe daar, reden we nu een lange tijd langs de Nijl waar het leven van de Egyptenaren er toch wat anders uit zag. Ineens was ik weer even heel bewust dankbaar voor het goed geregelde leventje hier in Nederland. Toen we uit het heerlijk koele busje stapten bij Luxor, kregen we even een flinke klap. De temperatuur steeg in 1 seconde met (voor mijn gevoel) minimaal 20 graden. Het bleek daar uiteindelijk ook tegen de 50 graden Celcius te zijn, dus zo gek was dat niet. Ondanks deze extreme warmte en een aantal groepsmembers die dat niet trokken, hebben we toch een indrukwekkende trip gehad. We begonnen bij de indrukwekkende tempel van Karnak, staken een stuk van de Nijl over met een bootje, bezochten de tempel van Hatsjepsoet en de Vallei der Koningen. Tussendoor konden we even afkoelen tijdens een lunch en een bezoekje aan een papyrus bazaar. Ondanks de warmte vond ik het een zeer indrukwekkende reis die het best samen te vatten is in onderstaande foto’s.

Dolfijnentour

Deze titel is veelbelovend, maar helaas hebben we niet heel veel dolfijnen gezien in. Het was een boottour, wat wel ontzettend lekker is, waarbij we ergens op zee dolfijnen konden zien. We hebben ze wel gezien hoor, maar echt maar op één plek waar nog een hoop andere boten lagen te azen op de beste spot om dolfijnen te kunnen zien. Leuk om te zien is het wel altijd. Ook konden we tijdens deze boottour midden op zee even een tijdje snorkelen en was het vooral lekker ontspannen en genieten van de koele zeewind in de haren.

Do’s and don’ts Egypte

• Een all inclusive resort is zeker wel een aanrader. Alleen zouden wij in het vervolg waarschijnlijk wat korter gaan. Het onbeperkte eten is in het begin namelijk heerlijk, maar de kwaliteit ervan is soms wat minder en dus ga je op den duur verlangen naar normaal eten. Of je gaat af en toe ook eens echt uit eten in het stadje natuurlijk.
  • Verwacht voor je vertrekt gewoon al dat je last krijgt van ‘de vloek van de farao’. Onze westerse darmen zijn niet gewend aan het voedsel in Egypte waar bacteriën op kunnen zitten die reizigersdiarree gaan veroorzaken. Ik had het ‘geluk’ dat ik er maar een dagje echt last van had. Ik heb bijna de hele dag op de hotelkamer gelegen, een hoop geslapen en water gedronken en toen ineens alles eruit kwam, was het ook bijna zo goed als over. Het is wel erg vervelend om te hebben als je een tour gaat doen, dus hopelijk blijft het je wel bespaard.
  • Voor het geval het nog niet vaak genoeg is benoemd tijdens je opvoeding; smeer je goed in. Het is een van die vele plekken op de wereld waar je gemakkelijk kunt verbranden. Maar ook; drink genoeg water, want alhoewel die gratis cocktails er makkelijk ingaan is genoeg water drinken erg belangrijk om uitdroging tegen te gaan. Bovendien zijn de flesjes water ook gratis op zo’n resort! Tot zover moeders’ tips.
  • Als je gaat touren, is het handig om zo’n mooie Arabische sjaal te hebben voor om je hoofd. Deze kun je vast wel komen in een van de talloze winkeltjes bij het resort. De techniek om je hoofd er goed mee te bedekken is een ander verhaal, maar gelukkig zijn er genoeg Egyptenaren en gidsen die je daarbij kunnen helpen.
  • Goede schoenen. Zoals gezegd is er veel zand in Egypte. Zand is heet en met alleen je teenslippertjes erdoorheen lopen kan onprettige situaties opleveren. Voor je wandeling van strand naar zee prima, maar voor een tour door de woestijn, nah.
  • Als je gaat snorkelen of duiken; blijf van het koraal af! Het is mooi, het ziet er zo aaibaar uit, maar hoe meer onze mensenhandjes eraan zitten, hoe sneller we straks geen koraal meer over hebben op deze planeet. Als je het aanraakt, beschadig je namelijk een laagje van het koraal waardoor de kans groot is dat het sterft.
  • Mocht het tijdens jouw tour ook tegen de 50 graden worden, blijf genoeg drinken, maar blijf vooral ook kalm. Contstant klagen over de warmte en je erover opwinden maakt het er allesbehalve koeler op. Het is moeilijk, maar accepteren dat het zo warm is en je er zoveel mogelijk tegen beschermen is het enige wat je kunt doen. Ik spreek uit ervaring =P
  • Geniet.

Ben jij al eens in Egypte geweest? En wat vond je ervan?

Laat een berichtje achter!